NL | EN

Doelstelling

De campagne had als doel de bekendheid van Alberta/Canada als ultieme wintersportbestemming te vergroten (awareness) en meer reizen te verkopen via KLM en de aangesloten tour operators (sales). Doelgroep zijn de 900.000 Nederlandse wintersporters die nu nog jaarlijks naar de Alpen gaan.

 

Idee

Winter in Canada is zo indrukwekkend, dat je hier écht alles en iedereen vergeet. Het is de ultieme plek om helemaal offline te gaan. En dat kunnen Nederlanders wel gebruiken. Want we zijn altijd maar online en checken gemiddeld 150 keer per dag onze smartphone.

We confronteerden onze doelgroep op Facebook (waar ze het meest actief zijn) met een test over hun online leven: de Online Rehab. De Nederlander die uiteindelijk het meest online actief en dus verslaafd bleek te zijn stuurden we 10 dagen offline, naar Canada!

De campagne

De Online Rehab liet zien hoe online je bent. Bijvoorbeeld hoeveel Facebookvrienden je hebt, hoeveel posts en likes je doet, maar ook: hoeveel je weet van je eigen posts en check-ins. En zelfs die van je vrienden! Want als je weet welke vriend waar is ingecheckt, dan moet je écht hoognodig eens offline.

De Online Rehab is een persoonlijke test, die je vanaf je desktop, tablet en mobiel kon doen.

devices

ss1ss2ss3ss4ss5ss6

 

PR

Het extreme online gedrag, bleek echt een actueel onderwerp. Nieuwssites en blogs pakten niet alleen deze verslaving op, maar ook Canada als dé plek om even helemaal offline te gaan.

s1
s2
s3
s4
s5
s7

 

Stunt

Om aan het eind van de campagne nog meer aandacht te krijgen, introduceerden we in een lunchroom; de Wifi-Hunt. Want ook hier moeten we zo nodig op wifi. Tijd om mensen hiermee te confronteren, via wifi. En hun wanhopige zoektocht naar gratis wifi werd ineens een echte zoektocht op straat. Van wifi hotspot naar wifi hotspot. Degenen die hier het beste in waren, moesten ook offline, naar Canada!

Resultaten

Meer dan 15.000 mensen deden de test. Zelfs meerdere keren. Naast heel veel deelnemers gaf dit een mooi beeld van ons online gedrag. Want verslaafd, dat zijn we hier in Nederland. Vooral één persoon. Die hebben we meteen 10 dagen naar Canada gestuurd, om helemaal offline te gaan.

Hieronder alle facts.

15.247
unieke
deelnemers
2:22″
Time in game
Facebook community
groei: 31%
77.658
Post Likes
5.859
Comments
3.462
Shares
128.363
Video plays